Psychologia czekania: wolimy czekać w grupie i wiedzieć, ile zajmie to czasu

Psychologia czekania: wolimy czekać w grupie i wiedzieć, ile zajmie to czasu
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

W supermarketach, drogeriach, piekarniach, u lekarzy i dentystów… Po jedzenie, ubrania, kosmetyki… Stanie w kolejkach i czekanie jest wpisane w naszą codzienność. Bywa frustrujące i powoduje dyskomfort. Czy możemy coś zrobić, aby oczekiwanie było przyjemniejsze i nie sprawiało wrażenia, jakby trwało wieczność?

Wystarczy tylko chwila zastanowienia, aby dojść do wniosku, że czekanie zajmuje nam sporą część życia. Stanie w kolejkach frustruje i denerwuje każdego bez wyjątku. Jednak z naukowego punktu widzenia może być co najmniej ciekawym zjawiskiem do przebadania i omówienia. Nad problematyką czekania pochylił się już w 1985 roku David Maister, amerykański pisarz i ekspert w zakresie praktyk zarządzania przedsiębiorstwem, który opublikował artykuł „The Psychology of Waiting Lines”. W swoim tekście Maister przedstawił zaskakujące (i trafne) spostrzeżenia na temat czekania z psychologicznej perspektywy.

Jakie czynniki sprawiają, że czekanie się dłuży?

Maister wskazał kilka czynników, przez które mamy wrażenie, że czas spędzony w kolejkach bardzo się dłuży. Przyjrzyjmy się im.

Nuda i bezczynność

Nie da się ukryć, że podczas oczekiwania w kolejkach najczęściej się nudzimy. Stoimy lub siedzimy bezczynnie i wydaje nam się, że czas płynie wolniej. Zauważmy, że całkowicie odwrotne odczucia mamy, gdy jesteśmy zajęci albo czymś zaabsorbowani – wówczas kolejne godziny mijają aż za szybko. Bezczynność i wynikająca z niej nuda sprawiają, że wydaje nam się, jakbyśmy czekali już bardzo długo, nawet jeśli w rzeczywistości minęło dopiero kilka minut.

Zmartwienie i niepewność

Podczas oczekiwania na swoją kolej, na przykład u lekarza, często czujemy niepokój. Martwimy się, czy stoimy we właściwej kolejce, obawiamy się, że zostaniemy pominięci albo zastanawiamy się, dlaczego jest opóźnienie i ile jeszcze będzie trwało. Według Maistera ludzie mniej się zamartwiają, gdy ktoś konkretnie określi ich czas oczekiwania, mówiąc na przykład: „Lekarz przyjmie panią za trzydzieści minut”. Mniej precyzyjne sformułowania, takie jak „Lekarz niedługo przyjedzie”, sprawiają, że czujemy się niepewnie, a przez to czekanie nam się wydłuża.

Kolejkowa niesprawiedliwość

Podczas czekania w kolejkach często czujemy, że doświadczyliśmy niesprawiedliwości. Najczęściej zdarza się to, gdy ktoś wepchnie się do kolejki. Poczucie niesprawiedliwości może pojawić się także w sklepie, gdy zostanie otwarte dodatkowe stanowisko obsługi. Wówczas klienci, którzy stali na końcu kolejki, mogą szybciej dotrzeć do nowego stanowiska i zostać obsłużeni. Takie sytuacje są niezgodne z systemem FIFO (ang. first in, first out), który zakłada, że klienci powinni podchodzić do stanowisk obsługi w takiej kolejności, w jakiej czekali w kolejce. Nieprzestrzeganie zasad tego systemu denerwuje wiele osób i powoduje dyskomfort, przez co czekanie się wydłuża.

Jak skrócić sobie czas oczekiwania?

Stania w kolejkach i oczekiwania nie można uniknąć, ale można je sobie umilić, dzięki czemu czas nie będzie się dłużył. Warto nosić ze sobą książki i czasopisma, również w wersji elektronicznej, i czytać podczas oczekiwania. Skutecznie zajmie to czas, więc nie będziemy się nudzić. Maister zauważa także, że gdy czekamy z osobą towarzyszącą lub w grupie, to czas oczekiwania wydaje nam się krótszy. Na zakupy i do lekarza możemy zabierać kogoś bliskiego, przy kim czas nie będzie się dłużył.

Zdjęcie główne: Melanie Pongratz/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Czy zdrowy tryb życia wpływa na nasze samopoczucie psychiczne?
Czy zdrowy tryb życia wpływa na nasze samopoczucie psychiczne?
Odkryj, jak zdrowy styl życia może przyczynić się do poprawy Twojego zdrowia psychicznego i ogólnego samopoczucia. Dowiedz się, jak aktywność fizyczna i odpowiednia dieta mogą zmniejszyć stres i poprawić nastrój.
Ostatnie wpisy